Co się dzieje z naszym ciałem, gdy się nie ruszamy.

2020-05-07

                                           

Co się dzieje z naszym ciałem, gdy się nie ruszamy. Czyli o starzeniu organizmu za młodu słów kilka. 

 

Starość - słysząc to słowo, często sobie dopowiadamy "nie radość". Przysłowiowy brak radości może się pojawić nie tylko w późniejszych latach życia, ale również już w wieku 20 czy 30 lat. 

 

Jak wygląda starzenie za młodu? 

–nadwaga,

–wady postawy,

– bóle pleców,

– bóle kolan, 

–brak koordynacji ruchowej,

–zadyszka po przejściu do sklepu,

–nadmiar siedzenia,

– nadużywanie smartfona,

– nadużywanie komputera,

– problemy z myśleniem,

– problemy ze snem,

–zepsuta psychika przez nadużywanie internetu, w którym życie jest w większości pokazywane przez pryzmat iluzji

 

Wszystko w naszych rękach.

 

Odpowiedni sen, racjonalne żywienie, wystarczająca w skali tygodnia aktywność fizyczna i tolerancja na stres może skutecznie opóźnić procesy starzenia. Genetyki oczywiście nie przeskoczymy, ale każdym dniem wpływamy na swój organizm.

Ktoś mądry wymyślił kiedyś ciekawe zdanie - genetyka ładuje pistolet, a środowisko pociąga za spust. Proponuje ściągnąć palce ze spustu. :)  

 

To teraz kilka słów na temat aparatu ruchu i tego co się dzieje w stawach, więzadłach, torebkach stawowych, mięśniach i kościach podczas starzenia za młodu (brak ruchu), a także podczas prawdziwego starzenia. Należy pamiętać, że procesy u osób starszych zachodzą oczywiście dużo szybciej.

 

Zaczynamy:

Stawy - W obrębie chrząstek stawowych dochodzi do zmniejszenia zawartości wody, co powoduje usztywnienie i ścieńczenie. Konsekwencją tego będzie zwiększona podatność na urazy mechaniczne, nasila się ryzyko powstawania zmian zwyrodnieniowych (zmiany zwyrodnieniowe możemy porównać  w pewnym stopniu do zmarszczek) .

 

Więzadła i torebki stawowe - Zmniejsza się elastyczność, przez co występują ograniczenia zakresu ruchów w stawach i sprzyja to ich uszkodzeniu nawet przy niewielkich urazach.

 

Mięśnie -  tutaj najpierw przytoczę zjawisko sarkopenii, czyli zmniejszenia masy mięśniowej wraz z wiekiem, co związane jest z obniżeniem siły i sprawności fizycznej mięśni szkieletowych. To podstawowy czynnik wpływający na spadek beztłuszczowej masy ciała.  W obrębie tkanki mięśniowej zmieniają się proporcje włókien mięśniowych. Obniża się procentowa zawartość włókien szybkokurczliwych ("siłowych/szybkościowych") co ogranicza funkcjonalną niezależność osób w podeszłym wieku.  Spadek siły i masy mięśniowej dotyczy głównie mięśni kończyn dolnych, co możemy łatwo wytłumaczyć - nogi są naszym podstawowym środkiem lokomocji.

 

Kości - Spada gęstość mineralna w kościach, spadek masy mięśniowej i siły potęguje ten proces, zachwiana jest równowaga między procesem resorbcji, a tworzeniem kości (ciekawostka dla dociekliwych - proces resorbowania odbywa się przez osteoklasty, a tworzenie przez osteoblasty).

 

Teraz zastanówmy się chwilkę nad tym co wyżej wypisałem. Jeśli nie ruszamy się lub się starzejemy, spada nam masa mięśniowa, ogranicza nam się ruchomość w stawach i kości stają się słabsze.

 

Załóżmy, że na dworze jest ślisko i wywróciły się dwie osoby, A i B:

 

Osoba A - aktywna fizycznie, większa masa mięśniowa, silniejsze kości

Osoba B - nieaktywna fizycznie, dużo mniejsza masa mięśniowa, słabsze kości

 

 

U kogo występuje większe ryzyko złamań?

Odpowiedź jest prosta:  W praktyce zależy jak będzie wyglądał upadek :).  A teoretycznie mówiąc osoba B oczywiście.

 

Jest to przykład jeden z wielu ,który można przytoczyć.

 

Mam nadzieję, że powyższym artykułem wpłynąłem w jakimś procencie na zwiększenie świadomości procesów zachodzących w naszym organizmie.  

 

Nie ruszasz się na co dzień? Pomyśl jaką aktywność lubisz wykonywać i zacznij to robić!  30 minut dwa lub trzy razy w tygodniu, będzie świetnym pomysłem na początek. Przemyśl również w jakim celu chcesz to robić. Może chcesz zmniejszyć ciśnienie krwi? Może Zwiększyć ilość energii na co dzień? Dokładnie wyznacz cel i gdy Ci się nie będzie chciało, przypomnij sobie co cel :).

I pamiętaj! Jeśli długo się nie ruszałeś to zanim zaczniesz biegać, zacznij spacerować . A potem zacznij spacerować szybciej. A dopiero za jakiś czas pomyśl o bieganiu. :)